Corona in cartoons

Corona in cartoons

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Vanaf het moment dat Nederland werd geconfronteerd met het coronavirus gaven cartoonisten op eigenzinnige wijze commentaar: op het begin van de crisis, de welhaast corona-loze zomer, de tweede golf met lockdowns, de wappies, de avondklok en de komst van het vaccin.

Historicus Jan de Bas toont de beeldvorming rond de coronacrisis en hij laat ook de cartoonisten zelf aan het woord. De ruim honderdvijftig spotprenten in 'Corona in cartoons' zijn gemaakt door toptekenaars zoals Bas van der Schot, Kamagurka, Tom Janssen, Joep Bertrams, Berend Vonk, Len Munnik, Jos Collignon en Arend van Dam. Ook Fokke & Sukke zijn present. De prenten bieden een unieke terugblik op een jaar waarin het normale leven misschien wel voorgoed veranderde.

‘Niets laat de waanzin van het eerste coronajaar beter zien dan spotprenten. Jan de Bas laat de mooiste zien. Ideaal om de volgende lockdown mee door te komen.’ - Jop Euwijk, Beeld en Geluid

'Het is net als met het virus zelf: de cartoons sparen niemand en iedereen wordt geraakt.' - Wesley van Meir, historicus

Geschiedenis & Politiek
Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis