Dasja; oftewel het leven van een pup

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Junior   Topics 0
Voor kinderen geschreven, getekend, gefotografeerd en ondergaan door Karel Capek.

Dasja oftewel het leven van een pup, van de vermaarde Tsjechische schrijver Karel Capek kwam uit in 1933. Dit nog altijd immens populaire kinderboek wordt tot op de dag van vandaag in Tsjechië (voor)gelezen: ieder kind groeit hier op met Dasja, de eigenwijze wildebras die op verkenning gaat en overal in bijt. 'Gelukkig zijn er genoeg dingen op de wereld die buitengewoon geschikt zijn om in te bijten, bijvoorbeeld mama's oren of mensenvingers: in zeldzame gevallen krijgt Dasja de kans het puntje van een mensenneus of een oorlelletje te pakken, als ze er bij kan komen, hapt ze er met harstochtelijk genot in.' Anders dan in veel andere beroemde hondenboeken is Dasja geen fictief personage. Het speelse hondje heeft echt bestaan. Het werd geboren in het huis van de schrijver, waar het de boel op stelten zette. Dasja wordt aanbevolen voor zelfstandig lezende kinderen vanaf 9 jaar, maar het leent zich ook heel goed om voorgelezen te worden aan jongere kinderen.
Junior
Edgar de Bruin