Dat is Pietje Bell! Het geheime leven van Chris van Abkoude

Volkskrant:

Dat is Pietje Bell! Het geheime leven van Chris van Abkoude

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 1 Recensies 0
Non-fictie Spots 1   Topics 0

Wat bezielde de sociaal bewogen Rotterdammer Chris van Abkoude om begin vorige eeuw een kinderboek te schrijven waarmee hij bijna alle volwassenen tegen zich in het harnas joeg? Pietje Bell was vanaf dag 1 enorm populair onder de jonge lezers, net als Van Abkoudes latere roman Kruimeltje. Honderd jaar later behoren deze legendarische kinderboeken tot het literair erfgoed van ons land, maar over de revolutionaire schrijver is veel minder bekend.

In deze spraakmakende biografie is het avontuurlijke leven en werk van Chris van Abkoude - vanaf zijn geboorte in 1880 in Rotterdam tot zijn dood in 1960 in de Verenigde Staten - voor het eerst nauwkeurig in beeld gebracht. Het is een meeslepend stuk geschiedschrijving van Oud-Rotterdam, waarbij de biografen het onthutsende beeld schetsen van een bevlogen jonge onderwijzer die door een opeenstapeling van teleurstellingen zijn beroep, zijn geliefde geboortestad, zijn vaderland en uiteindelijk zelfs de 'wereld der volwassenen' de rug toekeerde.

Literaire non-fictie algemeen
PEPPER books