Datadictatuur

Een vereiste voor een gezonde democratie is een 'machtsvrije publieke ruimte', schreef de Duitse filosoof Jürgen Habermas, een neutraal en open forum voor discussie en debat. Met de komst van het internet leek dit ideaal van Habermas in vervulling te gaan: cyberspace was van iedereen en van niemand geen autoriteit, geen commercie. Maar helaas: het publieke karakter van internet is schijn, cyberspace is gekoloniseerd door duistere politieke en financiële belangen, die ons ongemerkt manipuleren. Met Datadictatuur keert Jan Kuitenbrouwer terug naar het onderwerp van zijn eerste boek, 35 jaar geleden, de digitale revolutie, en maakt de balans op. Tijd voor een beschavingsoffensief in de digitale wereld.

Is Datadictatuur het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Datadictatuur