De afslag

De afslag

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Aan het begin van de jaren zestig wiegde Burghem, een boerendorp in de nabijheid van de IJssel, nog mee met het ritme der seizoenen. Als de dorsmachine aan de ene kant het dorp verliet, arriveerde aan de andere kant de exploitant van de najaarskermis. De moderne tijd, die zich aankondigde met de bouw van een snelweg, trof het dorp en zijn bewoners onverhoeds. Nieuwkomers uit het westen des lands eisten hun rechten op. De kruidenierswinkel legde het geruisloos af tegen de eerste supermarkt. Onderwijzer Joost van Pawijck zag de plattelandstaferelen die hij op dia's had vastgelegd in enkele jaren verdwijnen. Hij zocht naar een visueel houvast: een bomengroep of een boerderij die moedig stand had gehouden, maar hij vond er geen. Met een scherp gevoel voor historische details heeft Sander van Walsum een prachtige debuutroman geschreven over een sleutelmoment in de moderne Nederlandse geschiedenis. In ingetogen, zuiver proza, waarin de toonvallen van het boerendorp regelmatig weerklinken, getuigt De afslag van de teloorgang van een ooit vanzelfsprekende levenswijze. Sander van Walsum (1957) studeerde geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en was redacteur van onder andere nrc Handelsblad en Elsevier, en correspondent voor de Volkskrant in Berlijn. Hij is tegenwoordig chef van de centrale eindredactie van de Volkskrant.
Atlas
04 oktober 2010