De barmhartige diplomaat

De barmhartige diplomaat

De grootste humanitaire rampen in de recente geschiedenis en de cruciale rol van een onbekende diplomaat

'Dit boek is onmogelijk weg te leggen.' – Max Boot
Robert Kaplan vertelt in zijn nieuwe boek het verhaal van de man die als bijzondere ambtenaar van de Amerikaanse overheid ruim 45 jaar in alle conflictzones over de gehele wereld is geweest, maar vrijwel altijd anoniem is gebleven: Bob Gersony. Achter de schermen sprak Gersony met duizenden vluchtelingen, oorlogsslachtoffers en humanitaire hulpverleners in vrijwel elk oorlogs- en rampgebied vanaf de jaren 60. Van de Vietnamoorlog tot de Gazastrook en van de Koude Oorlog tot Noord-Korea; Gersony voorzag regering na regering van een cruciaal maar vaak ontbrekend element in hun buitenlandbeleid: humaniteit.
In De barmhartige diplomaat schetst Kaplan een intiem en indrukwekkend portret van Gersony, die voor de buitenwereld altijd onzichtbaar is gebleven. Daarnaast geeft hij een diepgaande inkijk in de harde realiteit van crisiszones, en de diplomatie die daarbij gevoerd wordt. Kaplan kreeg toegang tot de enorme collectie dagboeken en rapporten die Gersony tijdens zijn jarenlange carrière bijhield en interviewde zowel Gersony zelf als
talloze betrokkenen. Het resultaat is een belangrijk en inzichtelijk boek waarin Kaplan de lezer meevoert op Gersony’s pad, dat in deze tijd uiterst actueel is.
'Kaplan … biedt het perfecte medicijn tegen de hedendaagse malaise in zijn boek De barmhartige diplomaat, het enerverende en dramatische verhaal van hulpverlener eerste klas Bob Gersony. … Kaplan brengt deze stille en anonieme held tot leven.' – Max Boot
' Deze sierlijke studie van een moedig en bescheiden man herinnert ons eraan dat diplomaten die het goede met het mogelijke weten te verzoenen geschiedenis kunnen schrijven en levens kunnen redden.' – Timothy Snyder

Geschiedenis & Politiek
Moderne geschiedenis (1870-heden)