De bedreigde vrijheid

De bedreigde vrijheid

De vrijheid van meningsuiting is dé basisgarantie voor het samenleven. Sinds de Verlichting leeft dit in verstandhouding met die andere grondwettelijke vrijheid, de godsdienstvrijheid. Een verstandhouding die we lijken kwijt te raken.
Een samenleving bestaat alleen als bevolkingsgroepen dezelfde basiswaarden delen, ondanks uiteenlopende geloofsovertuigingen en levensbeschouwingen. Velen zijn al te zeer overtuigd van hun gelijk en begrijpen nauwelijks nog de betekenis van vrije meningsuiting, godsdienstvrijheid en scheiding van kerk en staat. Deze concepten vormen nochtans de fundamenten van onze samenleving. Maar hoe kun je iets met elkaar delen wat je niet kent? Of niet begrijpt?
Dit boek wil een bijdrage te leveren tot deze verheldering. Johan Op de Beeck schetst het ontstaan en de geschiedenis van de vrije meningsuiting en stelt een aantal confronterende maar onontkoombare actuele vragen.

Geschiedenis & Politiek
Horizon