Het hart van Napoleon

Het hart van Napoleon

Gelezen 21 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 19 Favoriet 0 Recensies 2
Non-fictie Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0

Langs de ophefmakende weg die Napoleon zich door de geschiedenis gebaand heeft, loopt nog een ander, meer verscholen pad. Daarop bevinden zich de vrouwen die een eindweegs de keizer vergezelden, in de marge van zijn wonderlijke bestaan.

Meest legendarisch is Joséphine de Beauharnais, zijn eerste vrouw en de liefde van zijn leven. Maar
keizerin Joséphine moest wijken voor het politieke huwelijk van Napoleon met Marie-Louise van Oostenrijk, die hem een troonopvolger schonk. Daarnaast kende Napoleon ontelbare minnaressen en verwekte hij verscheidene buitenechtelijke kinderen. Niet zelden hadden zijn seksuele escapades een politiek tintje.

Al deze vrouwen waren op hun manier van uitzonderlijk belang. Zij hebben mee het grote verhaal gemaakt. Zo is de saga van Napoleon er ook een van vorstinnen en maîtresses, van emoties en verlangens. Zaken van het hart. Al was er in zijn hart vaak meer plaats voor grote idealen en politieke doelen. Had Napoleon wel een hart?

In zijn onnavolgbare stijl legt meesterverteller en eminent Napoleon-kenner Johan op de Beeck het buitensporige liefdesleven van de Franse keizer bloot. Dit meeslepende verhaal, doordrenkt met turbulente passie en politieke intriges, werpt een verhelderend beeld op Napoleon, een van de belangrijkste historische figuren.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen