Napoleon deel 2: van keizer tot mythe

Gelezen 16 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 22 Favoriet 4 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1 Lijsten 2   Topics 0

Johan Op de Beeck vertelt meesterlijk het fascinerende levensverhaal van een van de belangrijkste figuren uit de wereldgeschiedenis. Dit tweede deel van Napoleons biografie start op het ogenblik dat Napoleon als keizer het toppunt van zijn macht bereikt. Dankzij briljant gevoerde veldslagen controleert hij Europa. Maar het keizerrijk barst uit zijn voegen en de machtigste man ter wereld begaat vergissingen. In 1812 wordt Napoleon na een catastrofale veldtocht door Rusland gestuit. Vanaf dat ogenblik is hij geen overwinnaar meer maar een overlever.
In 1814 wordt hij tot troonsafstand gedwongen en verbannen naar Elba. Amper tien maanden later ontsnapt hij en keert terug voor de definitieve krachtmeting bij Waterloo. Maar in zijn ballingsoord op Sint-Helena zorgt de afgezette keizer ervoor dat de wereld zich ook na zijn dood over hem zal blijven verbazen.

De definitieve Nederlandstalige biografie van Napoleon, in drie boekdelen, toont het ware gelaat van de Corsicaanse immigrant die het schopte tot machtigste man ter wereld.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Manteau
15 oktober 2014
21 februari 2019

Marvin O. Hebban Recensent

Uitgebreide dissectie van Napoleons ondergang

door: Marvin O. 2 likes

Napoleon deel 2: van keizer tot mythe is het tweede deel van de biografie van Napoleon Bonaparte door Johan Op de Beeck (1957). Napoleon deel 1: van strateeg tot keizer beschreef zijn opmars en eindigde met zijn inauguratie als keizer in 1804. Nu is het zaak zijn positie te verzilveren en een...

Reacties op: Napoleon deel 2: van keizer tot mythe