Waterloo

Gelezen 9 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 17 Favoriet 4 Recensies 3
Non-fictie Artikelen 1 Lijsten 3 Top25's 1   Topics 0

1815. De verslagen Napoleon ontsnapt uit zijn verbanningsoord op Elba. Hij keert terug naar Parijs, grijpt opnieuw de macht en tracht nog een laatste keer zijn droom van het Keizerrijk waar te maken. Het worden honderd spannende en uiterst zenuwslopende dagen waarin hij alle mogelijke middelen aanwendt om de Europese vorstenhuizen van zich af te houden. Maar het eindigt opnieuw in oorlog. De honderd dagen krijgen een finale in Waterloo, in België. Daar worden de Fransen verslagen door Britse, Pruisische en Nederlandse troepen onder leiding van de hertog van Wellington. Toch zal Waterloo tot op heden geassocieerd worden met de overwonnene, niet met de overwinnaar.
Er zijn maar weinig geschiedkundige feiten zo fel besproken als deze veldslag. Voor geen enkele gebeurtenis vindt men zoveel begeestering en passie bij geschiedschrijvers om de waarheid te verdraaien of om ze recht te doen.

Johan Op de Beeck maakt minutieus een politieke en militaire analyse van Napoleons laatste regeerperiode en van een veldslag die de Europese geschiedenis heeft bepaald. Zijn benadering is uniek omdat ook de rol van de Belgen en de Nederlanders wordt belicht. De auteur toont aan dat hun inbreng cruciaal was. Ooggetuigenverslagen van soldaten die meevochten vormen daarbij een spannend relaas en verbeelden de apocalyps van deze unieke veldslag.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Manteau
14 oktober 2013
21 februari 2019
9789460413346 , 9789022328545 , 9789022331903

Marvin O. Hebban Recensent

Uitstekend, maar iets geschikter als alleenstaand boek

door: Marvin O. 1 like

Johan Op de Beeck (1957) heeft zich het afgelopen decennium ontpopt als een notoir Napoleonkenner. Maar liefst vijf boeken wist hij over deze markante figuur te vullen. Het relaas van de Russische veldtocht was het eerste in de serie dat precies tweehonderd jaar na dato (2012) verscheen. Daarna...

Reacties op: Waterloo