De beschermelinge

De beschermelinge

Een spannend en gelaagd debuut over familiebanden en de vraag of onze herinneringen wel te vertrouwen zijn

Voor Linda is de herdenking van de begrafenis het moment dat alles terugkomt. Ze ziet weer de beelden voorbijkomen en die doen haar na al die jaren meer pijn dan ze zich had kunnen voorstellen. Het begrip van haar vriend Frank raakt stilaan op. Waarom duwt ze hem zo ver weg?

Ze heeft nog niemand verteld over wat er echt is gebeurd, de dagen dat ze doelloos met haar broers in het bos rondzwierf. Over de kou, de vriendschap, of de zoute tranen. Toen was ze een kind, kon ze nauwelijks de gevolgen overzien. Maar nu, als volwassen vrouw, wordt steeds pijnlijker duidelijk dat ze, om verder te kunnen gaan, het verleden onder ogen moet komen.

De beschermelinge is een meeslepend psychologisch drama dat zich verrassend ontvouwt via verschillende tijdslijnen. In het verleden wordt als in een sprookje een groep broers en een zus gevolgd die hun kind-zijn niet los willen laten. In het heden wordt, door de ogen van Linda en een van haar broers, langzaam duidelijk hoe hun jeugd hun verdere leven heeft vormgegeven. Mira Sys maakt op beklemmende wijze inzichtelijk hoe echo’s uit het verleden kunnen doorklinken en stelt een belangrijke vraag: hoe betrouwbaar zijn herinneringen?

Literaire fictie algemeen
J.M. Meulenhoff