De buit

Aan het einde van een lange jacht, bij de kill, verscheuren de honden de ingewanden van het gedode beest.

"Goud en genot", zo vatte Emile Zola De Buit samen.

Het goud, dat is Aristide Saccard. Die hebzuchtige burgerman zonder scrupules wil Parijs laten bloeden en zich verlustigen op het geld dat door de aderen stroomt van de hoofdstad, die overhoop is gehaald door de werken van Haussmann. Zonder scrupules bedriegt, steelt, liegt en manipuleert hij ... zelfs zijn naaste.

Het genot, dat is Renee, de tweede echtgenote van Saccard. Ze is de praal en de ijdelheid beu en probeert haar verveling te doorbreken door haar fortuin te verkwisten en taboes te schenden. Of is er misschien iets immoreler dan een hartstochtelijke relatie met de stiefzoon die je zelf hebt opgevoed?

Doorheen prachtige tekeningen bieden Eric Stalner en Cedric Simon ons een pregnante en moderne versie van het werk van Zola.

De buit toont hoe de almacht van het geld ontucht en losbandigheid voorbrengt. Een ongelooflijk actuele maatschppijkritiek.

Is De buit het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De buit