De derde chimpansee

Evolutie en toekomst van de menselijke soort

We delen meer dan 98 procent van onze genen met de chimpansee. Ondanks onze gemeenschappelijke voorouders is er een wereld van verschil tussen de mens en de aap. Hoe zijn die verschillen ontstaan en hoe hebben we ons ontwikkeld tot de mens van nu? Op toegankelijke en speelse wijze schetst Jared Diamond de grote lijnen van onze fascinerende evolutiegeschiedenis. Hij beschrijft de ontwikkeling van taal, landbouw en kunst, maar laat ook zien waarom we drugs gebruiken en machogedrag vertonen. Meer dan we beseffen, worden we bepaald door onze genen. We zijn nu op een punt beland dat we onszelf dreigen te vernietigen door overbevolking, aantasting van het milieu en uitputting van onze natuurlijke hulpbronnen. Maar uit onze evolutiegeschiedenis kunnen we lessen trekken die ons kunnen behoeden voor toekomstige rampen.

'Het leukste en meest toegankelijke boek over het dier dat mens heet'

Over De derde chimpansee schreef de bekende Nederlandse bioloog Frans de Waal in de The New York Times: 'Een scherpzinnig en geestig boek, een genot om te lezen. Het confronteert je met het raadsel van de menselijke evolutie: waar komen we vandaan en waar we gaan we naartoe.'

Diamonds klassieker voor young adults bewerkt door Rebecca Stefoff

Is De derde chimpansee het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De derde chimpansee