De derde klok

De derde klok

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Twee gebeurtenissen die volgens de ene waarnemer na elkaar hebben plaatsgevonden, kunnen volgens een andere waarnemer gelijktijdig plaatsvinden. In een gedachtenexperiment over de relativiteitstheorie wordt gesproken over ‘de derde klok’ die deze twee gebeurtenissen en dus de twee tijden kan synchroniseren.

De ‘derde klok’ is een wat oudere man, die in zijn (ziekelijke) verbeelding de 2e eeuw en de 21e eeuw synchroniseert. Hij maakt een reis naar het Grieks-Romeinse rijk, vereenzelvigt zich met de satirische schrijver Loukianos (Lucianus) uit de 2e eeuw, reist met hem mee en vindt daar ook de jongere versie van zijn geliefde terug.

Is 'De derde klok' een biografie over Loukianos? Is het een essay over het cynisme? Is het een liefdesverhaal? Een relaas over een dissociatieve stoornis? Eigenlijk is het dat allemaal, op een frisse, afwisselende manier samengebracht in een fantasievolle roman.
Brave New Books
25 september 2019