De Dulle Griet of het Groot Kanon te Gent

De Dulle Griet of het Groot Kanon te Gent

Marc Beyaert (°1946) studeerde geschiedenis aan de Universiteit Gent en doceerde vervolgens enkele jaren in de Republiek Congo. Na zijn terugkeer werd hij lesgever aan de Koninklijke Kadettenschool in Laken en aan de Koninklijke Militaire School te Brussel. Hij was lid van de Commissie Leger-School, medeoprichter van de Educatieve Dienst in het Koninklijk Legermuseum te Brussel en geschiedkundig medewerker aan het Nationaal Geografisch Instituut. Hij is auteur van talrijke publicaties over middeleeuwse krijgskunst en is vandaag nog steeds actief als curator van het museum in de Koninklijke Militaire School.

Zijn speurtocht naar informatie over het Groot Kanon te Gent – beter bekend als de Dulle Griet – omvatte twee aspecten: enerzijds het uitpluizen van de vijftiende-eeuwse archieven, en anderzijds het technisch onderzoek op de bombarde zelf. Dit boek vormt hiervan de neerslag.
Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen