De eerste vrouwelijke studenten aan de universiteit te Leiden 1878-1900

De eerste vrouwelijke studenten aan de universiteit te Leiden 1878-1900

Rank 4928 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Nadat meisjes in de jaren 1860 tot de nieuwe middelbare scholen waren toegelaten, volgde spoedig hun wens aan de universiteit te kunnen studeren. In Nederland meldden zich in de jaren zeventig de eerste vrouwen: te Leiden in 1878. Sindsdien nam hun aantal nog maar heel geleidelijk toe: van 1878 tot en met 1900 werden 120 studentes ingeschreven. In de hier geboden ‘biografische schetsen’ probeer ik hun sociale achtergrond te achterhalen, evenals hun vooropleiding, de gekozen studierichting en hun studieresultaten. Tevens is nagegaan welke carrières zij in de maatschappij hebben gemaakt.

A.H. Huussen jr. (1941) studeerde geschiedenis te Leiden en is emeritus hoogleraar in de geschiedenis na de middeleeuwen aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Hij publiceerde onder meer biografieën van Sophie van Leer, Mewes Jans Bakker, Hemmo Dijkema, Jacoba van Heemskerck en Alex de Jong.
Eerder verschenen van zijn hand bij Uitgeverij Aspekt: Johan Schotman 1892-1976 psychiater, dichter, filosoof; Lodewijk Hermen Grondijs 1878-1961 natuurkundige, oorlogscorrespondent en byzantinoloog; Hermann Felix Wirth 1885-1981 in Nederland, België en Duitsland: muziek en politiek.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Aspekt B.V.