De egel en de vos

Rank 1775 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1
‘De vos weet van alles, maar de egel weet één groot iets.’ Met deze spreuk deelde Isaiah Berlin grote schrijvers en denkers in. Plato, Dante en Dostojevski zijn egels. Zij zien de wereld als één geheel. Aristoteles, Erasmus en Poesjkin zijn vossen: pluralisten die een veelheid zien. Maar hoe zat het met een van de allergrootsten? Lev Tolstoj, was hij nu een egel of een vos?

Die vraag behandelt Berlin in De egel en de vos. In zijn zoektocht naar het antwoord bespreekt hij de thema’s van Oorlog en vrede: de vrijheid van de mens, de werking van de geschiedenis, de macht van mannen als Napoleon en de invloed van een slecht getimede verkoudheid.

Aansprekend, scherp geschreven en rijk aan ideeën: geen wonder dat dit essay uitgroeide tot Berlins beroemdste tekst. Wie dit leest, vraagt zich zeker af: wat ben ik zelf, een egel of een vos?

Recensies

Wat kan een mens weten?

door: smets 1 like
De ondertitel van ‘De egel en de vos’ zegt precies waar het essay van Isaiah Berlin over gaat: Tolstoj’s geschiedfilosofie. Was Tolstoj iemand die over alles wilde weten, of wist hij één groot iets. Het is een boeiende kennistheoretische vraag, of er een theorie van alles is of dat we...