De formule van de mentescoop

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Lijsten 1   Topics 0

Is de evolutie niets anders dan een domme samenloop van toevalligheden vanaf de oerknal en overleving van de meest geschikten? Komt daar geen geest en bewustzijn aan te pas, zoals de huidige aanhangers van het neodarwinisme schijnen te denken? Of is er vanaf de oerknal een geestelijk initiatief werkzaam, een creatieve macht, die de evolutie voor zich uit stuwt in de richting van een steeds scherper en breder bewustzijn? Is het mogelijk dat deze creatieve macht een deel is van de natuur zelf, diep verborgen in de binnenkant van alle materie? Als dat zo is, dan is er dus een verbeterde evolutietheorie nodig die dit nauwkeurig beschrijft, gebaseerd op moderne natuurkunde. In deze theorie eisen geest, ziel en bewustzijn hun rechtmatige plaats op.

Het uitvinden van een nieuw waarnemingsapparaat kan grote invloed hebben op de vooruitgang van de wetenschap. Denk aan de uitvindingen van de telescoop en de microscoop; beide gaven de wetenschap een grote stoot voorwaarts. De huidige materialistisch georiënteerde wetenschap is hard toe aan de uitvinding van een gloednieuw waarnemingsinstrument: de mentescoop, een nu nog denkbeeldig kijkinstrument waarmee we de creatieve geestelijke activiteit rechtstreeks kunnen waarnemen, overal in de natuur en in onszelf. Daarmee kunnen we het geestelijke initiatief vanaf de oerknal zien als wat het altijd is geweest: de bezielende motor achter de hele evolutie. Dezelfde motor ervaren wij ook in onze eigen onvergankelijke ziel, de scherpe pijlpunt van onze geest.

Dit boek beschrijft de natuurkundige basis van deze geestelijke aandrijfkracht. Het beschrijft ook het prototype van de mentescoop en haar werkingsalgoritme, de mooiste formule die er in de wiskunde bestaat: Euler's Identity. Toch is dit geen droog studieboek. Het is een adembenemende vertelling, af en toe humoristisch maar vooral ook diepzinnig, over het kosmische proces vanaf de oerknal, waarmee niet alleen de aardse mens maar ons hele universum tot bewustzijn kan komen. Is dit niet de echte greatest show in the universe?

Religie & Spiritualiteit
Esoterie algemeen
Uitgeverij Aspekt B.V.
29 februari 2016

Recensies

De zielenkijker

door: Marjan van Druenen

De mens kan veel, heel veel zien. Met een bathyscaaf dalen we af naar de diepste zeebodem. Met deeltjesversnellers bekijken we atomen en met scanapparatuur kunnen we een kijkje in de hersenen nemen. Maar waarmee kunnen we onze eigen ziel onderzoeken en de ziel van de evolutie? Het klinkt als Het...