De gedrevene

De gedrevene

Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 1

Geen Nederlandse regeringsleider was zo vastbesloten zijn land maatschappelijk te hervormen als Joop den Uyl. Hij bruiste van de plannen, had briljante bondgenoten en leek economisch het tij mee te hebben. Maar de euforie duurde nog geen half jaar; toen sloeg de oliecrisis toe. De rest van zijn premierschap moest Den Uyl de ene na de andere onverwachte crisis bezweren, van kapingen en gijzelingen tot de Lockheed-affaire, en dit alles tegen de achtergrond van een wereldwijde recessie.

Dik Verkuil laat in deze meeslepende biografie zien hoe Den Uyl zich van een gedreven en sociaal onhandige intellectueel ontwikkelde tot een charismatisch leider, die vergeefs tegen de stroom oproeide.

Geschiedenis & Politiek
Nieuw Amsterdam
08 augustus 2019

Andere media

NRC:

Lezersrecensies (1)

Hoe gedreven Joop den Uyl was

door: Anneke 1 like
Bij het zien van de mooie cover van De gedrevene van Dik Verkuil weten de 45 plussers wel wie die man op de cover is. Je weet meteen dat het over Joop den Uyl gaat. Diegenen die hem bewust hebben meegemaakt, zullen het met de titel eens zijn. Diegenen die hem niet of niet bewust hebben meegemaakt...
ebook