9789028425088_VRK
  Luister een fragment

De geniale vriendin

Rank 1083 Gelezen 2116 Aan het lezen 126 Wil ik lezen 801 Favoriet 182 Recensies 41
Literatuur & Romans Artikelen 12 Newsroom 4 Lijsten 11 Spots 12 Hebban 1000 115 Topics 1

'De geniale vriendin' vertelt de geschiedenis van twee vrouwen en hun levenslange vriendschap. Ze groeien samen op, maar hun levens verlopen geheel verschillend. Lila en Elena wonen met hun ouders en broertjes en zusjes in een volkswijk in het Napels van de jaren vijftig, een tijd waarin het ondenkbaar is dat meisjes hun tijd verspillen met leren. De intelligente Lila moet van school om te gaan werken. Ze probeert aan haar milieu te ontsnappen door jong te trouwen. Haar beste vriendin Elena mag wél verder leren, maar beseft maar al te goed hoeveel slimmer Lila is. En mooier. Elena Ferrante vertelt dit verhaal van een vriendschap die even sterk om liefde als om rivaliteit draait, met groot inlevingsvermogen en in een schitterende stijl. 'De geniale vriendin', een page-turner met twee kleurrijke hoofdpersonen en vol sprankelende details, speelt zich af tegen de achtergrond van het Italië van de laatste zestig jaar. 'Net zo heftig als een uitbarsting van de Vesuvius' - La Repubblica 'Een prachtig en fijngevoelig verhaal over harmonie en afstoting' - The New Yorker

De Napolitaanse romans (1)
Marieke van Laake
Wereldbibliotheek
07 mei 2015
28 september 2017

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

De kunst van het vertellen in optima forma

door: Mirjam Burger 1 reactie 8 likes

De geniale vriendin (2012) is deel één van het vierluik ‘De Napolitaanse romans’, het coming-of-age-verhaal van de vriendinnen Elena en Lila, verteld vanuit het perspectief van de inmiddels bejaarde Elena. Het vierluik is geschreven door Elena Ferrante, het pseudoniem van een Italiaanse...

Reacties op: De geniale vriendin