De glazen brug

De glazen brug

Gelezen 69 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 18 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 1   Topics 0

In De glazen brug blijft Marga Minco het thema trouw dat haar bijzondere oeuvre beheerst: de ervaringen tijdens de Duitse bezetting en de nasleep ervan. In deze klassieke novelle is de hoofdrol voor de 22-jarige Stella, die in 1943 haar derde onderduikadres betrekt en ook haar derde persoonsbewijs krijgt, op naam van Maria Roselier: 'Op mijn vorige papieren waren alle gegevens verzonnen, persoonlijke achtergronden zaten er niet aan vast. Maar nu had iemand me haar naam geleend en dat vond ik verontrustend...'

Marga Minco, een van de authentiekste stemmen die onze literatuur rijk is, debuteerde in 1957 met Het bittere kruid, algemeen beschouwd als een van de klassiekers uit onze literatuur over de Tweede Wereldoorlog. Haar sobere, doeltreffende stijl vindt men terug in romans als Een leeg huis en De val. Haar werk werd in veertien talen vertaald.

Over het werk van Marga Minco:

'Geen woord is te veel, geen woord is ernaast.'
aad nuis

'Dit is proza van een zeldzame allure, van een grandioos bedwongen heftigheid (...). Zie eens wat een maximaal effect ze met haar minimale zinnen weet te bereiken.'
hans warren, pzc

'De lezer heeft een klein wonder in handen.'
doeschka meijsing, elsevier

Literaire fictie algemeen