De golf

Bruno en Loes, schrijver en academica, kochten enkele jaren geleden een varend woonschip met het oog op de zeespiegelstijging. Ze kregen er een zoontje, Olivier. Hoe voorbereid ze ook zijn, als het gevaar ineens uit een heel andere hoek komt, hebben ze daar geen eenduidig antwoord op. Loes gelooft in therapie, althans, in therapie voor Bruno. Bruno zelf pakt het liever drastischer aan. Wanneer Loes een studente van haar op Bruno afstuurt, wordt het de vraag of hij zijn plan ooit nog kan gaan uitvoeren. In weinig woorden laat Franca Treur in De golf haar personages worstelen met de uitdagingen van deze tijd. Er mag gelukkig gelachen worden, maar boven de zinnen hangt steeds de prangende vraag: wat zou jij in deze situatie doen?

FRANCA TREUR is de auteur van het bekroonde en verfilmde Dorsvloer vol confetti en van De woongroep, X&Y, Slapend rijk en Hoor nu mijn stem. Haar laatste boek is het prachtig ontvangen Regieaanwijzingen voor de liefde.

Over Hoor nu mijn stem: ‘Oh, zoals Franca Treur in een luttel zinnetje een heel mens en een hele wereld kan vangen!’

NRC HANDELSBLAD ••••

Over X&Y: ‘Franca Treur! In NRC Handelsblad stond zo’n mooi verhaaltje, dat heette “Slacht”. Een heel treurig verhaaltje. Daar moest ik tranen met tuiten bij huilen.’

MAARTEN BIESHEUVEL

Over Regieaanwijzingen voor de liefde: ‘In weinig woorden veel oproepen, daar heeft Treur talent voor (...) snelle situatieschetsen, korte hoofdstukken, snappy zinnetjes, humor waarmee ze het alledaags gekeutel vangt, het gedoe tussen hedendaagse Nederlandse mensen.’

NRC HANDELSBLAD ••••

Prometheus