de Griel

Rank 9814 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Een halve eeuw na het verdwijnen van de griel, een Nederlandse broedvogel, vroeg zich een aantal vogelaars af waar die grielen nu precies in ons land zaten, hoe lang ze hier hebben gebroed en hoeveel het er zijn geweest. Een speurtocht langs museumcollecties, door literatuur, kaartenbakken, briefarchieven, dagboeken, negatieven, foto’s en films, gaf allerlei wetenswaardigheden over de biologie bloot.

Hiermee ontstond een verrassend volledig beeld van het voorkomen, biotoopvoorkeur en gedrag van grielen in hun Nederlandse broedbiotoop. Ook werd het interessant om de gegevens in het perspectief van het zich voortdurend ontwikkelende en veranderende duingebied te plaatsen. Niet alleen omdat grielen in Europa tot de kwetsbare broedvogels worden gerekend. Maar ook omdat er nu anders wordt aangekeken tegen het beheer van onze kustduinen dan een eeuw, of zelfs maar enkele tientallen jaren, geleden.

- Volledig beeld van het wel en wee van de griel in Nederland
- Verrassende onderzoeksresultaten
- Uniek historisch beeldmateriaal