De Grote Oorlog, Kroniek 39

De Grote Oorlog, Kroniek 39

Deze 39ste Grote Oorlog Kroniek 1914-1918, heeft zes op zichzelf staande essays. Drie ervan beschrijven aspecten van het strijdgewoel van destijds. Een gaat over de bloedigste slag in de Franse militaire geschiedenis, de slag in de Ardennen op 22 augustus 1914. Het tweede over een Duitse tegenhanger daarvan, nl. het allerlaatste Duitse voorjaarsoffensief van 1918. En het derde oorlogsverhaal beschrijft de Slag aan de IJzer, de roemruchte waterplas waarachter de Belgen vier jaar lang nog een klein stukje vrij België verdedigden.
Twee essays zijn zeer persoonlijke verhalen. ‘Hoe verlang ik u te omhelzen’ betreft brieven van een Belgische in Nederland geïnterneerde soldaat. In ‘Leuven in augustus-november 1914’ vinden we de persoonlijke ervaringen van parketmagistraat Jos Henry.
Het boek wordt besloten met een essay over hoe de hoop op wederopstanding van gesneuvelden een grote rol speelde in het massale rouwproces van de achtergebleven familieleden.

De Grote Oorlog Kroniek 1914-1918 is dé serie in Nederland en Vlaanderen met als onderwerp de geschiedschrijving van en reflectie over de Eerste Wereldoorlog. De delen van deze serie verschijnen met grote regelmaat, in principe elk halfjaar. Dat wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen Uitgeverij Aspekt en de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Aspekt B.V.