De heer van de vliegen

Heer van de vliegen

Gelezen 645 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 133 Favoriet 16 Recensies 10
Literatuur & Romans Artikelen 3 Newsroom 1 Lijsten 3 Spots 6 Hebban 1000 467   Topics 0

Nog altijd even opwindend en tot nadenken stemmend als toen het in 1954 verscheen, schept 'Heer van de vliegen' een gewelddadig, treff end beeld van de menselijke natuur, en wat er met deze gebeurt als de beschaving ten onder gaat. Een groep schooljongens stort neer op een onbewoond eiland. Zonder ouders of ander volwassen toezicht moeten ze met elkaar samenwerken om te overleven, waar ze jammerlijk in falen. Hun strijd om het bestaan krijgt geleidelijk steeds meer barbaarse trekken. Heer van de vliegen werd bij verschijning met lof overladen, maar commercieel succes bleef in eerste instantie uit. Geleidelijk aan werd het echter een cult-favoriet onder studenten en critici, en werd het vaak vergeleken met Salingers De vanger in het graan wat betreft invloed op de moderne literatuur.

Harm Damsma Niek Miedema ...
LJ Veen Klassiek
01 januari 1900
01 november 2016

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Reacties op: Heer van de vliegen