Duisternis verklaard

Duisternis verklaard is het verhaal van Matty, die opduikt uit de vlammende ruïnes van de Blitz. Wie is hij? Is hij meer of minder dan een gewoon mens? Is het dagboek dat hij bijhoudt waanzin of is het geïnspireerd? De tweelingen konden qua leeftijd zijn dochters zijn: Sophy - donker, amoreel, wreed; en Toni - blond, geniaal, leeg. Hun generatie bewoont een wereld van kille angst, een wereld in verval, een wereld waar de liefde op sterven ligt. Toch ontmoeten Matty en Toni elkaar nooit, en Matty en Sophy maar heel vluchtig. Of er nu toverkracht en vroomheid met elkaar strijden of niet rond gebeurtenissen in de wereld van alledag; of dat alles zich afspeelt in de verbeelding, de stemming is toonaangevend, feiten zijn twijfelachtig. William Golding heeft een roman geschreven van onze tijd, een beklemmend mysterie dat zal blijven boeien. Hij is de meester van de verontrustende suggestie en als zodanig woelt hij het bezinksel om van geheime gedachten en half gevormde ideeën die in ons allen schuilen. Maar voor zowel de lezer als voor de personages komt de werkelijkheid van onuitsprekelijke vrees duidelijker dan ooit naar voren.

Is Duisternis verklaard het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Duisternis verklaard