De keizer van Katanga

Drie militaire expedities. Dat had Leopold II nodig om het begeerde Katanga te veroveren. In 1891 was het zover. De Belgen vermoordden bij de inval meteen ook de vorst van het gebied, Mushidi Ngelengwa. Dit boek vertelt het verhaal van die vorst. Want onze geschiedschrijving schildert Mushidi Ngelengwa, door de Belgen steevast verbasterd tot Msiri, af als een brute, gewelddadige despoot. De verhalen die over hem de ronde doen! Volgens een vicegouverneur had hij vijfduizend vrouwen, volgens een missionaris vijfhonderd en nog een derde bron hield het op zeven. Maar wat is feit en wat is koloniale propaganda? De keizer van Katanga is een klein verhaal in een grote geschiedenis, een verhaal dat alleen kan verteld worden door Historicus van Vergeten Zaken Lucas Catherine. Een relaas over een handelaar die de macht greep en vorst werd, maar ook over zijn onderkoningen, vrouwelijke gouverneurs, handelsroutes en mijnbouw. En dan is er nog de rol van de Belgische kolonialen. Na het lezen van dit boek zal u verzuchten: niets is wat het is, alles is anders.

Is De keizer van Katanga het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De keizer van Katanga