De kleine Goleman

De kleine Goleman

Een hoog iq biedt geen garantie op een gelukkig leven; minstens even belangrijk is het eq, het ‘emotiequotiënt’. Op dit inzicht baseerde Daniel Goleman, psycholoog, schrijver en wetenschapsjournalist zijn klassieke boek Emotionele intelligentie (1995). In dit boek, dat in veertig
talen vertaald werd en waar vijf miljoen exemplaren van zijn verkocht, laat Goleman ons kennismaken met het voelende deel van ons brein, dat zorgt voor zelfkennis, zelfbeheersing, geestdrift en het vermogen eigen emoties te herkennen en onszelf te motiveren. Emotionele
vaardigheden blijken niet alleen belangrijker te zijn dan rationele, ze zijn ook van doorslaggevend belang voor succes in werk en relaties.
In de jaren die volgden bouwde Goleman zijn gedachtegoed verder uit met boeken als Emotionele intelligentie in de praktijk en Sociale intelligentie. Later verlegde hij met Aandacht (2013) en Meditatie (2017, met Richard Davidson) zijn focus naar een onderwerp dat essentieel is in deze tijd van voortdurende afleiding: onze aandacht.
Ook hier heeft neurowetenschappelijk onderzoek geleid tot nieuwe inzichten over onze emoties, onze prestaties en ons welbevinden. De kleine Goleman biedt een heldere samenvatting van Emotionele intelligentie en bespreekt daarnaast Golemans latere werk.
Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen