De kloof

Wat we in de politieke arena zien op landelijk niveau speelt misschien nog wel sterker op gemeentelijk niveau. Groepen worden tegen elkaar opgezet, carrières gemaakt en gebroken. Zelfs de liefde wordt een instrument bij de verkiezingen. In ‘De Kloof’ heeft Gerhard te Winkel de stad Amersfoort gekozen als metafoor voor Nederland. Bij de laatste landelijke verkiezingen noemden Amersfoorters hun stad de meest gemiddelde stad van het land. Te Winkel laat zien hoe verhalen worden misbruikt om een groep mensen in een hoek te dwingen, af te zonderen, of zelfs de dood in te jagen. Als het in hun voordeel is, geloven mensen elk verhaal, hoe onzinnig ook. Dit mechanisme wordt in ‘De Kloof'onder de loep genomen. Dit leidt tot een soms hilarisch en altijd spannend plot.

Recensies (1)

Is De kloof het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De kloof