De koerier van Maputo

Op een zondagochtend in juni 1985 wordt een Nederlander gearresteerd langs een snelweg in Zuid-Afrika. Wie is hij en waarom vervoerde hij wapens in zijn auto? Dit is het verhaal van Klaas de Jonge, een antropoloog en mensenrechtenactivist, als vrijwilliger gerekruteerd door de militaire tak van het anc. Drieënhalf jaar lang leiden hij en zijn vrouw Hélène Passtoors een dubbelleven: voor de buitenwereld zijn ze vader en moeder, ontwikkelingswerkers in de Mozambikaanse hoofdstad Maputo, maar in werkelijkheid gaat hun betrokkenheid veel verder. In de strijd tegen de apartheid helpen ze bij het clandestiene vervoer van geld, pamfletten en explosieven. Hun witte huid geeft hun het ideale alibi, zodat ze aan de grens geen vragen krijgen.
In De koerier van Maputo gaat journalist Jenne Jan Holtland met Klaas de Jonge terug naar zuidelijk Afrika, waar De Jonge gevierd wordt als verzetsheld. Door de lens van zijn leven maakt Holtland een journalistiek-filosofische verkenning langs de grenzen van verzet en idealisme, geweld en pacifisme, overgave en autonomie. Wanneer De Jonge in 1985 wordt opgepakt, staat hij voor de ultieme opgave: ontsnappen aan de Zuid-Afrikanen.

Literaire non-fictie algemeen
Podium Uitgeverij