De kosmische komedie

Volkskrant:

De kosmische komedie

Gelezen 53 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 62 Favoriet 0 Recensies 4
Non-fictie Artikelen 2 Newsroom 5   Topics 0

Geen groter projectiescherm dan de sterrenhemel. De kosmische komedie schildert onze voorstellingen van hemel en hel sinds Galileo de aarde definitief uit het middelpunt van het universum haalde. Het is een filmische vertelling over reikhalzen naar een betere wereld – desnoods buiten de dampkring. Middelpunt is de radiosterrenwacht Westerbork in het voormalige nazidoorvoerkamp – waarvandaan 102 000 zielen in de zwarte gaten van Auschwitz en Sobibor verdwenen. Wat volgt is een tijdreis door vijf eeuwen van almaar uitdijende vergezichten, via Eise Eisinga en Joeri Gagarin tot voorbij de Melkweg.
De kosmische komedie is science-non-fiction op zijn alleraanstekelijkst, over astronomen en astronauten, de eerste vrouw in de ruimte Valentina Teresjkova en maanwandelaar Buzz Aldrin. Langs de afgrond van de distopie gidst Frank Westerman zijn lezers hemelwaarts, gewichtloos verlangend naar volksplantingen op de maan en Mars in de eenentwintigste eeuw.

Literaire non-fictie algemeen
Querido Fosfor
12 januari 2021
09 februari 2021

kristofsjongers Hebban Recensent

Een astronomisch lekker drankje

door: kristofsjongers 2 likes

Bibliotheken vol zijn er verschenen over de menselijke fascinatie voor het universum. Frank Westerman vond dat er daar nog wel een boek bij kon. Hij kan natuurlijk bogen op een indrukwekkend palmares in de literaire non-fictie. Met El negro en ik won hij de Gouden Uil (tegenwoordig de Fintro...

Reacties op: De kosmische komedie