De wereld volgens Darp

Gelezen 19 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 36 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Als ooggetuige van de geschiedenis maakt Frank Westerman in december 1989 de val van de Ceaus?escu’s mee. In filmische reportages, op de puls van de tijd, gidst hij de lezer naar het CIA-graf van Che Guevara in Bolivia, hij ontbijt in Cuba met een voortvluchtige RAF-terroriste en spreekt in Moskou met de eerste ruimtewandelaar, kosmonaut Leonov. Deze?en andere ontmoetingen – zoals die met ex-Sovjetminister Edoeard Sjevardnadze, onder huisarrest in Georgië – maken?de ondergang van de kameraden invoelbaar, en ook de nieuwe geweldsuitbarstingen sinds de val van de Muur. Ressentiment is het sleutelwoord: wrok uit verlies en vernedering.
De wereld volgens Darp begint en eindigt dicht bij huis: in het Drentse dorp Darp, waar Westerman in 1981 en 1982 als scholier meeliep in de jaarlijkse mars tegen de opslag van Amerikaanse kernkoppen in het bos. Nu, als schrijver-chroniqueur, toont hij het wel en wee van Darp als een spiegel waarin niet alleen het einde maar ook de terugkeer van de Koude Oorlog weerkaatst.

Literaire non-fictie algemeen
Querido Fosfor
29 oktober 2019
29 oktober 2019
9789021419664 , 9789021419671

Inge Sparrius Hebban Recensent

Goede oude wijn in nieuwe verpakking

door: Inge Sparrius 1 like

Als scholier liep Frank Westerman in 1982 mee met een demonstratie tegen de opslag van Amerikaanse kernwapens bij het Drentse dorp Darp. Kort na de ontmanteling van de Sovjet-Unie zijn deze weggehaald. In 2019 keert hij er terug om te onderzoeken hoe de dorpelingen terugkijken op deze periode....

Reacties op: De wereld volgens Darp