Ingenieurs van de ziel

Ingenieurs van de ziel

Rank 860 Gelezen 28 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 28 Favoriet 5 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1 Top25's 2   Topics 0
Ingenieurs van de ziel legt de worsteling bloot van schrijvers in totalitaire tijden. Het is een fascinerende zoektocht naar de fundamenten van een van de meest bizarre experimenten uit de geschiedenis van de mensheid: het Sovjet-systeem.

Reizend in het nu en het verleden ontrafelt Frank Westerman de tragische levensloop van de romanticus Konstantin Paustovski en diens tijdgenoten. Hij maakt de lezer deelgenoot van de geestdrift van de Russische Revolutie, wanneer de kunst én de werkelijkheid op een radicaal nieuwe leest worden geschoeid. Schrijvers van naam bezingen de bouw van kanalen en stuwdammen in titels als Energie, De waterkrachtcentrale, Voorwaarts - tijd!

Maar hun opgewektheid, eerst nog spontaan en idealistisch, slaat om in een verplichte lofzang. Terwijl de kolossale waterwerken tot dwang en vernietiging leiden, bouwen de Sovjet-schrijvers onverminderd voort aan een illusiemaatschappij.

'Het is makkelijk de dood van een held te sterven,' constateert Paustovski, 'maar het is moeilijk als een held te leven.'

Aan de hand van actuele reportages en verrassende inzichten voert Frank Westerman de lezer mee naar de dramatische ontknoping: het duel tussen schrijvers en waterbouwers dat de val van het Sovjet-imperium inluidt.
Geschiedenis & Politiek
De Bezige Bij
28 oktober 2013
9789023479574 , 9789023489412 , 9789045004969 , 9789046700334 , ...

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Lezerswaarderingen

Artikelen over Ingenieurs van de ziel

Meer artikelen