De graanrepubliek
  Luister een fragment

De graanrepubliek

Gelezen 163 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 68 Favoriet 12 Recensies 7
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0
De aarde is blauw!’ Joeri Gagarin was – in 1961 – de eerste mens die dit met eigen ogen had vastgesteld. Twee generaties later begon het besef door te dringen dat de aarde er alleen maar blauwer op zou worden. De wereldzeeën eisten een groter oppervlak op, rivieren traden vaker en verder buiten hun oevers. In mei 2005 daalde de koningin der Nederlanden in een helikopter uit de wolken neer om acht vierkante kilometer van haar koninkrijk aan het wateroppervlak toe te voegen.

De graanrepubliek is het verhaal van de twintigste eeuw, gesitueerd in het grimmigste stukje Nederland. In het voetspoor van Sicco Mansholt reist de lezer mee van de executieverkoop van de hoeve Torum in 1922 via het verzet in de Wieringermeer naar het naoorlogse Brussel en Berlijn, om weer uit te komen bij de kleidorpen achter de Waddendijk.

Jaren later keert Frank Westerman terug naar het decor van zijn moderne klassieker. Hij pakt de draad op bij het apocalyptische einde: de onderwaterzetting van een van de rijkste landbouwgebieden van Europa. In deze nieuwe editie, uitgebreid met het actuele hoofdstuk ‘De blauwe revolutie’, nemen de verhaallijnen uit de twintigste eeuw een dramatische wending.

‘Lang geleden dat u nog een goed boek gelezen hebt? Sla dan De graanrepubliek open. Passie en woede, ondergang en ellende, macht en onmacht worden uw deel. Het is een van die boeken die ik niet uit handen kon leggen tot ik bij het hoofdstukje Verantwoording kwam en toen nog las ik door, zoals een auto die in volle vaart remmen moet en nog een eind voortschuift over het wegdek.’ De Morgen

‘De graanrepubliek houdt het midden tussen een heldenepos en een visionair historisch document. Het vertelt in een notendop de sociaal-politieke geschiedenis van de twintigste eeuw. Zo levendig en dichterlijk dat je geen syllabe van dit sprankelende meesterwerkje wilt missen.’ Nieuwsblad van het Noorden

‘Helder, mooi en dikwijls meeslepend.’ de Volkskrant

‘Een virtuoze combinatie van journalistiek, geschiedkunde en bovenal vertelkunst.’ Juryrapport Gouden Uil Literatuurprijs 2000

Geschiedenis algemeen
Literaire non-fictie algemeen