El negro en ik

Als 19-jarige student staat Frank Westerman in een Spaans museum oog in oog met een opgezette Afrikaan - El Negro. Wie is deze mens? En wie heeft zijn lichaam geprepareerd? In zijn meest persoonlijke boek tot nu toe volgt de auteur El Negro op diens omzwervingen van Parijs (1831) via Barcelona (1888) naar de Pyrenee - waar hij tot 1997 tentoongesteld stond. Onderweg toont hij El Negro als een spiegel van zijn tijd: een naamloze zwarte die - genageld op zijn voetstuk - het Europese denken over slavernij, kolonialisme en racisme in een schrijnend licht plaats. Al reizend stelt Frank Westerman zich de indringende vraag: wat zegt El Negro over ons, hier en nu? El Negro en ik is een fascinerende reisreportage over ras, cultuur en identiteit.
Frank Westerman (1964) kreeg eerder bekendheid met onder meer De graanrepubliek en Ingenieurs van de ziel. Zijn werk verschijnt in een tiental talen. El Negro en ik is bekroond met de Gouden Uil Literatuurprijs.
'El Negro en ik schittert omdat het zo subtiel is. Het verweeft het per-soonlijke met het beschouwende. Het is een nooit eindigend verhaal dat graaft in een mensengeschiedenis en tegelijk vooruitblikt. Het is een moedig boek.' Juryrapport Gouden Uil Literatuurprijs
'Schitterend.' NRC HANDELSBLAD
'Frank Westerman schrijft non-fictie met de pen en de bravoure van een groot romanschrijver.' STANDAARD DER LETTEREN

Recensies (2)

Meer recensies

Is El negro en ik het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op El negro en ik