De kracht van het negatieve

Waarom blijft een slechte indruk langer hangen dan een goede? Waarom werkt een straf beter dan een beloning? En waarom focussen we ons op dat ene punt van kritiek en negeren we de complimenten?

Tierney en Baumeister laten zien hoeveel sterker het negatieve is dan het positieve, en hoe dat ons en de wereld beïnvloedt – van het nieuws en de politiek tot onderwijs, opvoeding, religie, relaties en werk.

Het goede nieuws is dat er strategieën bestaan om het negatieve te ontkrachten, of in ons voordeel te laten werken. In feite zijn negatieve momenten en gevoelens de krachtigste prikkels om slimmer en sterker te worden. Wanneer je begrijpt hoe het werkt, kan het slechte goed gebruikt worden.

‘Het belangrijkste boek op het grensgebied van psychologie en politiek dat ik ooit heb gelezen.’ – Martin E.P. Seligman

‘Deze fascinerende kijk op de negativiteitsbias (...) kan je nieuwe inzichten geven in de menselijke natuur, je wereldbeeld herstellen, en ja, je opvrolijken.’ – Steven Pinker

John Tierney is wetenschapsjournalist bij The New York Times. Roy F. Baumeister is onderzoekspsycholoog aan de universiteit van Queensland, Australië en bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Eerder schreven ze de internationale bestseller Wilskracht.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen
Nieuwezijds b.v., Uitgeverij
30 april 2021
30 april 2021

Reacties op: De kracht van het negatieve