De lange tocht

In 401 v.Chr. gaan tienduizend Griekse soldaten op expeditie om de machtige Perzische koning af te zetten. Maar de veldtocht mislukt, en het is aan Xenofon om de gedemoraliseerde manschappen naar huis te loodsen. Ze trekken, omringd door vijandelijke legers, door de droge, genadeloze woestijn en door bitterkoude, besneeuwde berglandschappen. De Griekse troepen lijden honger en zijn uitgeput muiterij ligt op de loer.
Op weg naar de kust van de Zwarte Zee reist ook de joodse eunuch Nagri mee. Hij werd als schrijver opgevoed aan het hof van de Perzische koning, maar ziet zichzelf als profeet. De Verlosser zal een Griek zijn, zo weet hij, en daarom klampt hij zich vast aan Xenofon. Dan Sleigh vertelt ons een verhaal van ontbering en heldenmoed, waarvoor hij inspiratie vond in de Anabasis (De tocht van de tienduizend) van Xenofon.

Dan Sleigh is historicus, gespecialiseerd in de Nederlandse koloniale geschiedenis. Van zijn eerdere boek, Stemmen uit zee, zijn in Nederland 25.000 exemplaren verkocht. Hij is een van de belangrijkste hedendaagse Zuid-Afrikaanse schrijvers.

Recensies (1)

Is De lange tocht het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De lange tocht