De magische mossel

“Mama vond een magische mossel op het strand…” “Wat een onzin!” roept haar vader aan de andere kant van de kamer. “Dat is geen onzin! Dat is een geheim!’’ “Nou niet beginnen, Patri. Je weet dat ik er niet van hou als je dingen zit te verzinnen…” “Ik verzin niks! En als je me niet gelooft, vraag het dan aan oom Edu! Hij weet dat de mossel van mama magisch is en daarom vraagt hij er altijd om! En mama heeft ‘m vaak genoeg aan oom Edu geleend! Dat zegt ze, de mossel van mama brengt geluk!” “Wat?! WAT zeg je?!” Er is geen waarschuwing vooraf, geen enkele aankondiging, niet eens een voorgevoel. De zeven verhalen uit deze bundel gaan over het exacte moment dat er in de levens van de personages een scheur ontstaat waarachter bekende demonen opdoemen – hypocrisie, ziekte, angst, verraad. Het schuurt en het kraakt in die levens en niets is daarna nog hetzelfde.

Berta Marsé (1969) werkt in de film- en televisiewereld en levert regelmatig bijdragen aan de zondagsbijlagen van de grote kranten. Voor haar verhaal ‘De schildpad’, opgenomen in deze bundel, ontving ze de Gabriel-Arestiprijs. Ze is de dochter van de beroemde auteur Juan Marsé.

‘Een bijzonder levendig boek, intelligent in de subtiliteit van zijn aanpak en toegankelijk waar het de kleine en grote drama’s van het leven betreft.’ – La Vanguardia

‘Een uitstekende verhalenbundel.’ – El País

‘Berta Marsé schrijft in De magische mossel dramatische situaties, maar met humor, een bitterzoete mix die overeenkomt met het leven van elke dag.’ -El Periódico de Catalunya

‘Zeven verhalen, verenigd door hun onbetwistbare kwaliteit. (…) In deze teksten zitten een karakter en een kracht die je niet vaak tegenkomt in de huidige literatuur. En schoonheid. Schoonheid en stilte.’ – La Verdad

Is De magische mossel het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De magische mossel