De mannen van Maria

De mannen van Maria

Rank 532 Gelezen 6 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 67 Favoriet 1 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0
‘We gingen om te baren, verscheept op bestelling van de heren ginds, zeven meisjes die vaak nog niet eens waren gekust.’ Maria van Aelst wordt als jong meisje door haar ouders naar de Oost gestuurd. Batavia, in 1625 een hete, stinkende puinhoop, heeft meisjes nodig. Nette Hollandse meisjes om Hollandse kinderen te baren. Ze wordt uitgehuwelijkt, maar anderhalf jaar later is ze al weduwe. In Batavia valt ze op door wie ze is en wat ze doet. Ook bij Antonio van Diemen, de latere gouverneur-generaal van Oost-Indië. Maria, pas vijfentwintig jaar, heeft dan net haar tweede man begraven. En ze is rijk. Want in plaats van te zuchten onder de natte hitte, handelt ze in diamanten. Ze doet het, dwars tegen alle verboden in, om het wachten op een kind te verzachten. En omdat ze het wil.
In De mannen van Maria vertelt Anneloes Timmerije het waargebeurde verhaal van een vrouw die zich niet liet hinderen door de knellende keurslijven van haar tijd.
Querido
26 september 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 11,99

Lezerswaarderingen

Artikelen over De mannen van Maria

Meer artikelen

Hebban Newsroom

Meer artikelen

Hebban recensie

Angèle van Baalen Hebban Recensent

Maria, een wilskrachtige vrouw

door Angèle van Baalen op 03-11-2019

Iedereen heeft weleens gehoord van Batavia en de VOC, en van Jan Pieterszoon Coen, Abel Tasman en Antonio van Diemen. Geschiedenis wordt echter niet alleen geschreven door heldhaftige mannen, avonturiers, en gouverneurs.

Wie zich verdiept in de opkomst van Batavia (het latere Djakarta), ziet al gauw dat tegenover één grote naam vele duizenden naamlozen staan die allemaal hebben bijgedragen aan de...