De mediator dodenlijst
  Lees een fragment

De mediator dodenlijst

Gelezen 15 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 9
Thrillers & Spanning Artikelen 3 Lijsten 2   Topics 0
Roelof Zijldijk (31) is een literair auteur met fikse schulden en grote ambities die het maar niet lukt onstuitbaar door te breken. Dus doet hij interviews voor de Rotterdamse regiokrant De Havenloods en rijdt hij twee dagen per week als taxichauffeur voor zijn vriend Salomo Wijnvreugd.

Zijn leven neemt een drastische wending door twee gebeurtenissen: zijn Oom Wiebo, het enige familielid met wie hij omgaat, treft hij dood aan in diens huis. En op een dag stapt er een oud-studiegenote in zijn taxi die aanbiedt te bemiddelen om zijn talent als auteur met ghost writing te gelde te maken. Het werkt: spoedig dient zich een klus aan. Marjolie van Goor, oud-minister van Justitie, wil een autobiografie. Ingesproken tapes en notities worden aangeleverd. Maar Roelof trekt ook zelf op onderzoek uit en komt zaken op het spoor die de ex-politica liever stil houdt.

De lezer ontdekt dat Roelof wordt gemanipuleerd. Door zijn schuldenlast lijkt hij een kneedbaar slachtoffer om een kritiekloze autobiografie van redelijk niveau te produceren. Maar als hij, eigenwijs als hij is, hardnekkig eigen initiatieven blijft ontplooien volgen er harde maatregelen.

Zijn vriendin Manuela verdwijnt. Roelof moet kiezen: gaat hij voor geld of integriteit? Trotseert hij de oud-minister en de machtige kliek uit de Haagse kringen? Kan hij Manuela vinden en bevrijden?

Thriller
Literaire fictie algemeen
PMA
08 oktober 2012
20 oktober 2012

John Brosens is een groot schrijver

door: Mads Bruynesteyn 1 like

De definitieve doorbraak van John Brosens laat nog altijd op zich wachten. Dat is op zich vreemd, want met De Mediator Dodenlijst, zijn achtste thriller, laat Brosens duidelijk zien dat hij het gemiddelde niveau van (Nederlandse) thrillerscene ontstijgt. Wellicht is het feit dat de thrillers van...

Reacties op: De mediator dodenlijst