De mythe van het vrije ik

Hoe vrij is de zich vrij wanende mens?

Volgens het politiek correcte denken is de burger een vrij persoon die zijn bestaan volledig in handen kan en moet nemen. Wouter Beke stelt indringende vragen bij die individualistische vrijheid die bij nader toezien veeleer een mythe dan een werkelijkheid is. Niemand leeft immers zonder verbondenheid. Meer nog, het uitsluiten van menselijke verbondenheid is een gevaar voor de maatschappij. In een snel veranderende wereld moet de politiek aan de mensen duidelijke maken dat zij in verbanden leven waarin belangrijke waarden zoals respect en solidariteit een plaats moeten krijgen. Ook zingeving en actief geloof zijn noodzakelijk voor de mens wiens wereld een dorp wordt.

Wouter Beke(°1974)is doctor in de sociale wetenschappen en is verbonden aan het overlegcentrum van Ethiek (KULeuven). Hij is nationaal ondervoorzitter van CD&V, senator en schepen van sociale zaken in Leopoldsburg.

Is De mythe van het vrije ik het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De mythe van het vrije ik