De omgekeerde werkweek

De kranten staan er vol mee: de komst van slimme robots die grote delen van ons werk overnemen. Volgens economen is de 15-urige werkweek straks een feit. Dan werken we zelf nog maar twee dagen, terwijl robots de rest doen. Hoe zou ons leven eruitzien als we écht nog maar 15 uur per week zouden werken? vraagt bestsellerschrijver Gerhard Hormann zich af. Hij voegt de daad bij het woord. In zijn nieuwe boek doet hij op verfrissende wijze verslag van zijn pogingen om die omgekeerde werkweek per direct in te voeren. Soms wordt daarvoor alles in zijn leven op zijn kop gezet, soms blijkt een kleine aanpassing voldoende. Gaandeweg doet de auteur een aantal opzienbarende ontdekkingen. Zo blijkt het beruchte zwarte gat na je pensioen een verzinsel en is ambitie in veel gevallen niet meer dan een verslaving aan werk, een valkuil of een vlucht. Ook is het juist goed voor de emancipatie als vrouwen niet méér gaan werken, maar juist minder (namelijk net zo weinig als mannen).

De Omgekeerde Werkweek gaat niet alleen over korter werken, maar laat de lezer ook met andere ogen naar zijn eigen leven kijken. Zodra je eenmaal beseft dat betaalde arbeid niks anders is dan het verkopen van je vrije tijd in ruil voor geld, beleef je niet veel lol meer aan ellenlange werkweken en het ellebogenwerk op weg naar de top.

Is De omgekeerde werkweek het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De omgekeerde werkweek