De ontvoering van God

De ontvoering van God

Al eeuwenlang domineren de middeleeuwse kathedralen onze horizon en bepalen ze het uitzicht van onze steden. Stuk voor stuk zijn zij uitingen van gotische bouwkunst, die nog altijd een grote culturele en religieuze aantrekkingskracht uitoefent op mensen.
In De ontvoering van God reist Raoul Bauer terug naar de twaalfde eeuw, de periode waarin de eerste gotische constructies het licht zagen. Hij onderzoekt de omstandigheden die aan de basis lagen van de overgang van de romaanse naar de gotische kerkarchitectuur. Eén van de belangrijkste redenen voor de stijlwissel was de veranderende tijdgeest, gedreven door een andere kijk op God, de mens en de wereld. Een interpretatie van de Saint-Philibertkerk in Tournus, de Maria Magdalenabasiliek in Vézelay, de cistrerciënzerkerken in Fontenay en Pontigny en de gotische kathedralen van Laon en Amiens, illustreren deze voor onze westerse geschiedenis zo belangrijke ontwikkeling. Sprekende foto’s ondersteunen deze benadering.
Prof. Raoul Bauer, historicus en doctor in de letteren, is em. hoogleraar cultuurgeschiedenis. In dit boek geeft hij via een bespreking van de middeleeuwse religieuze architectuur een boeiende en fascinerende inkijk op hoe binnen hetzelfde tijdsbestek verschillende visies op God leefden.

Geschiedenis & Politiek
Oudheid (tot 500)