De papegaai is niet dood

De papegaai is niet dood

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Marc Verschooris, geassocieerd onderzoeker bij het CEGESOMA, haalt drie geheime agenten voor het voetlicht: Albert Deweer, Albert Mélot en Albert Wouters. Op basis van tal van tot nu toe onbekende archiefstukken, ook familie-archieven, reconstrueert hij hun verzetsdaden. Vele nooit eerder gepubliceerde foto’s tonen de onverschrokken helden van toen.
Geheim agent Albert Mélot wordt op 10 april 1944 gedropt en krijgt Gent als werkterrein. In de donkere nacht van de ‘nieuwe maan van mei’ springt ook zijn marconist, Albert Wouters, uit het vliegtuig. Een week na D-Day is het over en uit voor Mélot: de Duitsers brengen hem over naar de Gentse gevangenis waar nog een ander geheim agent gevangenzit: Albert Deweer.
Het verzet wil beiden koste wat kost bevrijden. Op 15 juli 1944 sleurt men Mélot uit een Duitse gevangeniswagen in de Gentse Papegaaistraat. De gevolgen van deze daad zijn dramatisch, ongeveer 100 mensen waaronder Mélot en zijn familie worden opgepakt en in concentratiekampen vastgezet waar meer dan de helft overlijdt. Deweer krijgen ze vrij door omkoping, na de oorlog zal Deweer deze omgekochte collaborateur bevrijden en naar Frankrijk laten ontsnappen.

De marconist Albert Wouters heeft helemaal geen geluk. In de eerste dagen van de bevrijding loopt hij tijdens de eerste bevrijdingsmaand op een kolonne met de allerlaatste Duitsers, die hem genadeloos doden.
Geschiedenis & Politiek
Sterck & De Vreese