De participatieve omslag

Nood aan een ander gesprek over onze democratie? Weg van de crisis, over naar de realiteit? In De participatieve omslag gaan Filip De Rynck en Stef Steyaert dat gesprek met je aan.

Ze brengen nuance in de retoriek over democratie. Want die is in transitie, niet in crisis. Bestuurders op alle niveaus voelen aan dat
ze participatieve initiatieven een plaats moeten geven. En hoewel de klassieke representatieve democratie weerstand biedt, dwingen zo’n initiatieven ook de traditionele bestuursmodellen richting participatie.

In de ruimte tussen klassieke representatie en andere manieren van besluitvorming spelen burgers, politici, middenveldorganisaties en ambtenaren hun rol. En dat roept vragen op. Het doet twijfels rijzen die boeiend zijn om onder de loep te nemen.

De analyse in dit boek reikt je de hand om de evolutie naar een meer participatieve democratie mogelijk te maken. Cases van onder andere Ecopower, Park Spoor Noord en Straten vol Leuven tonen je hoe participatie werkt.

Is De participatieve omslag het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De participatieve omslag