De stilte voor de storm

Wanneer we het hebben over revoluties, denken we algauw aan chaotische protesten waarbij mensen met veel lawaai de straat op gaan om te strijden voor hun overtuigingen. Toch worden de ideeën die aan deze revoluties ten grondslag liggen al van oudsher in stilte achter gesloten deuren gevormd. Van dekolonisatie tot feminisme – de meest wereldveranderende bewegingen werden door een kleine voorhoede in gang gezet en daarna pas op grote schaal verspreid.

Maar met de komst van Facebook en Twitter heeft plotseling de hele wereld toegang tot deze voorheen zo gesloten netwerken. De Arabische Lente, Occupy Wall Street en Black Lives Matter: al deze grote revoluties werden beïnvloed door sociale media. In De stilte voor de storm werpt Gal Beckerman zijn licht op de gebreken van dit nieuwe digitale ecosysteem en onderzoekt hij waarom revolutionaire ideeën in het verleden veel grotere veranderingen teweegbrachten.

Is De stilte voor de storm het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De stilte voor de storm