De tropenjaren van mijn vader dienstplichtig soldaat Hendrik

“De tropenjaren van mijn vader dienstplichtig soldaat Hendrik” is gebaseerd op vier schriften en foto’s uit zijn Indië-albums. Samen met allerlei losse briefjes, onopgemerkt bewaard gebleven in die schriften, ontvouwde zich het dagboek van mijn vader. Hij werd als dienstplichtig soldaat uitgezonden naar Nederlands-Indië (1947-1950). We maken kennis met Hendrik en de dagelijkse ervaringen van een soldaat in de tropen. Elke dag vanaf zijn vertrek tot aan zijn thuiskomst stond genoteerd in zijn aantekeningen. Op de achtergrond tekent zich een omwenteling van grote historische betekenis af. Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van een zoon van een Indiëganger. Het zijn vragen over toen en interpretaties in deze tijd. Deze blijven zoveel jaren later nog actueel.

Misschien dat de generatie van de (klein-)kinderen van Indiëgangers, hun vader of grootvader nog beter leert kennen. Hulpverleners, mantelzorgers en andere betrokkenen kunnen zich een eigen beeld vormen of aanvullen. Een beeld van de missie in een oorlog die geen oorlog mocht heten. Het waren tropenjaren voor Hendrik van Meersbergen en voor al die andere 95.000 dienstplichtige jonge mannen.

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen