De vergeten farao : Toetanchamon

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Bittere armoede en onbeschrijflijke rijkdom, haat, nijd en intriges, de raadselachtige dood van een playboy en een politieke moord, het zijn allemaal aspecten van de grootste archeologische ontdekking aller tijden: de vondst van het graf van Toetanchamon. Op 4 november 1922 stuitte de Engelsman Howard Carter op de toegang tot het graf van Toetanchamon, een farao die 3000 jaar geleden al was vergeten. De vergeten farao werd de personificatie van de Egyptische geschiedenis, zijn meer dan honderd kilo wegende gouden dodenmasker het bekendste kunstwerk ter wereld.
De vergeten farao is het indrukwekkende achtergrondverslag van een onderneming die wel de opwindendste en meest romantische periode van de archeologie wordt genoemd. Een bijna ongelooflijk verhaal dat Vandenberg heeft opgediept uit stoffige archieven in Cairo en Oxford en bij de laatste nog levende ooggetuigen heeft nagevorst.

Onbekend
01 januari 1979