Golgotha dossier

'Gregor, heb je er eigenlijk weleens over nagedacht waaróm Arno Schlesinger zich uitgerekend in Turijn bevond?' Gropius keek Francesca lang aan. ?Vanwege Luciano de Luca, neem ik aan, en omdat diens instituut een goede naam heeft!' Francesca schudde het hoofd. 'Er zijn in Europa tal van instituten die in dergelijke analyse gespecialiseerd zijn. Dat kan de reden niet geweest zijn. En wat De Luca betreft?' 'Ik weet werkelijk niet waar je naartoe wilt, ' onderbrak Gropius haar. 'Dat zal ik je zeggen. In Turijn wordt het enige tastbare bewijs bewaard, dat ? als je bereid bent erin te geloven ? in een directe relatie tot Jezus staat?' Als de 46-jarige Arnold Schlesinger een levertransplantatie ondergaat, is dat voor professor Gregor Gropius, hoofdchirurg aan de universiteitskliniek te München, eigenlijk een routineoperatie. Maar als kort daarna de patiënt sterft en aan het licht komt dat het donororgaan vergiftigd was, wordt al gauw duidelijk dat er opzet in het spel is. Maar tegen wie is deze daad gericht? Tegen de patiënt of tegen de chirurg? Gropius wordt direct uit zijn functie ontheven. Een grootscheeps onderzoek wordt gestart en de zaak blijkt groter dan verwacht. Al snel buigen geheime diensten aan beide zijden van de Atlantische Oceaan zich over gecodeerde berichten van een internationale organisatie die letterlijk over lijken gaat. De orgaanmaffia? Hoe dan ook, dit spoor levert geen bevredigende resultaten op.
In zijn vertwijfeling besluit Gropius een eigen onderzoek te starten. Ook zijn onderzoek naar de orgaanmaffia levert niets op, totdat hij tot de ontdekking komt dat de aanslag wel eens uit een heel andere hoek zou kunnen komen. En dat de reden gezocht moet worden in de activiteiten van zijn patiënt, een archeoloog die opgravingen deed in het Heilige Land en die op het punt stond een sensationeel dossier openbaar te maken?

Redactionele recensie

Recensies (5)

Meer recensies

Is Golgotha dossier het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Golgotha dossier