De vermoeide samenleving

In onze prestatiemaatschappij worden we niet meer door geboden, verboden en regels beheerst, maar door projecten, initiatieven en motivatie. Dat klinkt positief, maar is het niet. Ons handelen staat in het teken van zo veel mogelijk productie en consumptie, en niet van het beschermen van wat voor ons wezenlijk is, zaken als zingeving
en ontspanning.

Deze kritiek ligt ten grondslag aan de hier gebundelde essays van de Koreaans-Duitse filosoof Han. Het neoliberale marktdenken maakt van ons prestatiesubjecten, die permanent blootstaan aan prikkels, informatie en impulsen. Dat doen wij onszelf aan, we leggen onszelf die beperkingen op. We maken alles transparant, kennen geen geheimen meer, verbannen de Ander en daarmee Eros; Han pleit voor gelatenheid waarin sociale relaties tot ontspannenheid komen.

De essays zijn prachtig en toegankelijk geschreven, zetten aan het denken zonder zelfhulpboek te zijn. Ze zijn een aanrader voor iedereen die zich met de keerzijden van onze huidige samenleving bezighoudt.

'Een helder geschreven filosofisch essay over een van de grootste problemen van deze tijd.'Nederlands Dagblad

'Toch ligt in de oververmoeide samenleving (...), volgens Han ook de remedie. De vermoeidheid kan ons verleiden tot gelatenheid waarin sociale relaties tot ontspanning komen en drukdoenerij wegebt.'NRC Handelsblad

'Raakt de gevoelige snaren van deze tijd en zet aan tot grondige zelfanalyse.'Cimedart

'Han klaagt prestatiesamenleving aan.'Volzin

Recensies (1)

Is De vermoeide samenleving het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De vermoeide samenleving